A glükomannan szerepe a testúlycsökkentésben - Dr. Bajnok Éva cikke
2024.05.29.

A glükomannan szerepe a testúlycsökkentésben - Dr. Bajnok Éva cikke

A testsúlycsökkentés egyik sarokköve a jóllakottság érzete, amelyet számos tényező befolyásol. Kiemelt jelentőségű a gyomorban érzett feszülés és jóllakottság érzete, amely a gyomorfal idegi impulzusainak (vagus reflex) és a gyomor-bélrendszerben étkezés hatására felszabaduló hormonok (gastrointestinalis peptid) hatásainak az együttes eredménye.

A glükomannan egy természetes, vízben oldódó, fermentálódó, alacsony kalóriatartalmú poliszacharid rost. A gyomorban folyadék (víz) hatására ötvenszeresére duzzad és a fent említett mechanizmusok révén teltségérzetet okoz. Ezen felül a bélbaktériumok is kedvelik és felhasználják, többek közt rövid szénláncú zsírsavakat termelve segítik a testsúlycsökkentést illetve hasznosak az elhízás megelőzésében valamint a normál bélflóra fenntartásában. Tanulmányok igazolják, hogy lassítják a tápanyagok felszívódását, ezáltal a vércukor, inzulin és vérzsír szintet. A fentiekkel is magyarázható az a klinikailag igazolt megfigyelés, hogy alkalmas a bypass műtött betegek hypoglicaemiájának megelőzésére, tehát kifejezetten ajánlható inzulin rezisztenciában és cukorbetegségben is. Több támadásponton keresztül anti-tumor hatása is kimutatott (vastagbél, gyomor, máj, emlő).

Lehet-e mellékhatása?
Nagy dózisban és tartósan fogyasztva, pláne ha nem elegendő a folyadék utánpótlás elvileg okozhat dugót az emésztőrendszerben (torokban-nyelőcsőben-gyomorban-bélben), ezért az előírtnál többet nem javasolt fogyasztani belőle és feltétlen szükséges a bevételét követően legalább 2.5-5 dl víz megivása. Alkalmazása során hasmenés előfordulhat, éppen ezért székrekedés enyhítésére is alkalmas.

Mennyire biztonságos?
Nem írtak le a fenti, igen ritkán előforduló elvi mellékhatáson kívül mást. Óvatosságból azonban nyelészavarral küszködőkben (Parkinson kór, sztrók, Sclerosis multiplex, nyelőcső-gyomor aktív, elzáródással járó ritka betegségei) nem ajánlott az alkalmazása. Kismamák és gyermekek esetében óvatosággal adható (testsúlycsökkentés esetén kevés adat áll rendelkezésre, ugyanakkor székrekedésben adhatónak nyilvánították).

Hány kilogrammot lehet vele fogyni?
Mint annyi más esetben a korrekt válasz az, hogy attól függ. Glücomannan alkalmazása 8 hét alatt átlagosan 1-2.5 kg-os fogyást eredményezhet önmagában a placebóhoz képest.

Mennyi ideig alkalmazható?
Nincs rá adat. 3 hónapon át biztosan folyamatosan adható.

Mi az ajánlott beviteli dózis?
Kb. 1g, lehetőleg étkezés előtt 30-60 perccel, naponta 3 alkalommal.

Szedhető e együtt gyógyszerekkel?
Igen, de nem egyszerre! A gyógyszert vagy egy órával a glücomannán megivása előtt vagy 4 órával azutánra érdemes időzíteni, mivel egyébként gátolja a gyógyszerek felszívódását is.

Szükséges e még ezen felül rostbevitel?
Igen, mert ez nem fedezi a napi 35 g-os javasolt mennyiséget és mert az eltérő rosttípusoknak eltérő a testünkre gyakorolt pozitív hatása.

Összefoglalva: a glücomannan olcsó, természetes, biztonságos táplálékkiegészítő lehet a testsúlycsökkentésben, anyagcsere betegségekben és egyes daganattípusokban is – természetesen nem önmagában, hanem az életmódváltás vagy a szükséges kezelések részeként.


Kapcsolódó irodalom:

Konjac glucomannan molecular and rheological properties that delay gastric emptying and improve the regulation of appetite. Guo L et al. Food Hydrocolloids Volume 120, November 2021.

Effects of Konjaku Flour on the Gut Microbiota of Obese Patients. Yu Li et al. Front Cell Infect Microbiol. 2022; 12.

Effect of glucomannan on plasma lipid and glucose concentrations, body weight, and blood pressure: systematic review and meta-analysis. Sood et al. Am J Clin Nutr 2008 Oct;88(4):1167-75.

Effects of Glucomannan Supplementation on Type II Diabetes Mellitus in Humans: A Meta-Analysis. Z Zhang et al. Nutrients. 2023 Feb; 15(3): 601.

Health-promoting effects of konjac glucomannan and its practical applications: A critical review. RD Devaraj et al. International Journal of Biological Macromolecules Volume 126, 1 April 2019, Pages 273-281.

Experiences with three different fiber supplements in weight reduction. Birkedvedt GS et al. Med Sci Monit. 2005 Jan;11(1):PI5-8.

Effects of glucomannan supplementation on weight loss in overweight and obese adults: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Mohammadpour S et al. Obesity Medicine Volume 19, September 2020.

Effect of glucomannan on obese patients: a clinical study. Walsh DE et al. Int J Obes. 1984;8(4):289-93.

Glucomannan and obesity: a critical review. Altern Ther Health Med. Keithley J et al., 2005 Nov-Dec;11(6):30-4.

Glucomannan prevents postprandial hypoglycaemia in patients with previous gastric surgery. Hooman WP Gut. 1988 Jul; 29(7): 930–934. Li Yu et al. Front Cell Infect Microbiol. 2022; 12: 771748.

A Systematic Review Exploring the Anticancer Activity and Mechanisms of Glucomannan. Jun-yi Li. Front Pharmacol. 2019; 10: 930.

Safety and Efficacy of Glucomannan for Weight Loss in Overweight and Moderately Obese Adults. Keithley JK et al. J Obes. 2013; 2013: 610908.

Szerző:
Dr. Bajnok Éva
Dr. Bajnok Éva
Készen állsz a változásra?
Csak pár kattintás és azonnal hozzá is férsz a szakmai módszerhez, a rendkívül gazdag recept és mozgástárunkhoz, valamint, vásárolhatsz is termékeinkből.

Program kiválasztása
Készen állsz a változásra?
Ajánlott bejegyzések
Nem alkoholos zsírmáj - Dr. Bajnok Éva cikke
Nem alkoholos zsírmáj - Dr. Bajnok Éva cikke

Ismerős az a szituáció, hogy hasi ultrahang vizsgálatot vagy vérvételt követően a kezelőorvos közli, hogy „ez csak zsírmáj”?  Elég megnyugtató ez a megjegyzés? Baj, hogy van? Milyen tennivalónk van vele (ellene)? Visszafordítható? Lássuk csak!

2024.02.13. Olvass tovább
Új év, új alak! - 5 tipp, hogyan valósítsd meg
Új év, új alak! - 5 tipp, hogyan valósítsd meg

Az év eleji életmódváltás nagyon népszerű, hiszen ez az időszak, amikor új célokat tűzünk ki magunk elé. "Idén lefogyok!" - határozzák el ezekben a napokban sokan, annak ellenére is, hogy az újévi fogadalmakhoz sokszor már eleve társul a sikertelenség gondolata. Pedig könnyen lehet, hogy az ilyenkor tett fogadalmak esetében semmivel nem rosszabb a teljesítési arány, mint az évközi célkitűzések terén. Nem is tántorítok el senkit az újévi fogadalomtól, inkább adok néhány tanácsot azért, hogy valósággá váljon, amit megígérsz magadnak.

2024.01.02. Olvass tovább
Ön elavult böngészőt használ! A jobb felhasználói élmény érdekében kérjük, frissítse böngészőjét.   Értettem
Ügyfélszolgálat felkeresése Elakadtál? Segítünk!?
Ügyfélszolgálat felkeresése