fogyás
2022.06.20.

Fogyás extrákkal - ez az időszakos böjt!

A böjtnek számos pozitív élettani hatása van, szakszerűen végezve az egész testet megújítja, a sejteket regenerálja, a szervezetünkben elindult esetleges rossz folyamatokat képes kikapcsolni. A kúraszerű böjt mellett ezt a sok fantasztikus hatást a mindennapi táplálkozásunkkal is elérhetjük az időszakos böjtöléssel, mely kalóriamegvonással párosítva elősegítheti a fogyást is. 

Az időszakos böjt nem fogyókúra, hanem egy olyan táplálkozási rendszer, amelynek egészségvédő hatása van. Mivel az egészségvédő hatás összekapcsolható a fogyással is, annak is megfelelő választás lehet, aki jelentős súlyfelesleggel rendelkezik, és annak is, akinek a számos sikertelen fogyókúra és kudarcból fakadó jojó-hatás miatt nagyon nehezen megy vagy megállt a fogyása. És azoknak is, akik megunták az eddigi diétát és azoknak, akik akár csak egészséges testsúlymegtartásra törekednek. Ahhoz azonban, hogy a böjt előnyein kívül fogyni is tudjunk, fontos, hogy elérjük a tartós kalóriadeficitet.


Milyen előnyökkel jár az időszakos böjtölés?

A böjtnek számos előnye létezik. Az első 12–24 órájában kifogynak a glikogén raktárak, és a test elkezdi saját zsírraktárából fedezni energiaszükségleteit. Ettől kezdve a zsírsavak és fehérjék lesznek a vörösvértestek és az agy fő cukorforrásai. Amíg hozzászokunk ahhoz, hogy a test – beleértve az agyat és az izmokat is – döntően a zsírból származó energiát használja fel, előfordulhat fejfájás, fáradtság, dekoncentráció, ám ez átmeneti. E szakaszt egyszer csak felváltja valami könnyed, éberséggel, jókedvvel társuló energia. A relatív rövid ideig tartó tápanyaghiány aktiválja az életben maradásért fontos géneket, önmegsemmisítésre készteti a torz sejteket és sejtalkotókat, megsokszorozza az antioxidánsok védelmi rendszerét és az energiatermelő mitokondriumok aktivitását. Sőt, daganatok egyes vizsgált típusaiban hatékonyabbá válik a kemoterápiás kezelés és a mellékhatások csökkennek.

Az időszakos böjt, a megfelelő életmód, a rendszeres mozgás és a fizikai aktivitáshoz illő kalóriabevitel is aktiválja az autofágiát, mely a sejtek felépülésének és lebomlásának dinamikus egyensúlyát jelenti. Ha ez a folyamat jól működik, sejtjeink tovább élnek és a káros folyamatok beindulásának esélye is csökken.

Milyen időszakos böjtöt válasszunk?

Mindhárom böjtvariáció esetén a böjti napokat vagy periódust válasszuk meg úgy, hogy napi teendőinket a lehető legkevésbé befolyásolja. Tehát a táplálkozási szünet ne pont edzésnapra, nagyobb szellemi megmérettetésre vagy ünnepnapra essen. Ha a családdal történő közös vacsora fontos számunkra, akkor inkább 12-20 óra közöttre tegyük az étkezési periódust, ha reggeli nélkül nem bírjuk, válasszuk a 8-16 óra közötti étkezést. Legalább napi 2-3 liter kalóriamentes folyadékot vigyünk be a böjti időszakban, és rosszullét esetén kis mennyiségű hígított zöldséglé, zöldségleves fogyasztása, pihenés ajánlott.

Készítettünk időszakos böjti programot is, amit itt érhetsz el: 

https://alakorvoslas.hu/programismerteto/idoszakosbojt-program

 

 

Szerző:
Dr. Bajnok Éva
Dr. Bajnok Éva
Készen állsz a változásra?
Csak pár kattintás és azonnal hozzá is férsz a szakmai módszerhez, a rendkívül gazdag recept és mozgástárunkhoz, valamint, vásárolhatsz is termékeinkből.

Program kiválasztása
Készen állsz a változásra?
Ajánlott bejegyzések
Proteinfogyasztás- ezt is ésszel (kellene)! Dr. Bajnok Éva cikke
Proteinfogyasztás- ezt is ésszel (kellene)! Dr. Bajnok Éva cikke

Napjainkban hatalmas divat proteint fogyasztani. Most, hogy már proteines vizet (teljes baromság) is lehet kapni, ideje megállnunk egy pillanatra és megérteni, mi a protein célja a táplálkozásban, mit és mennyit érdemes fogyasztani belőle. Mert a túlzott proteinfogyasztás nem csak a zsírpárnáinkat növeli, de egészségi problémákat is okozhat.

Ugyanakkor az igaz, hogy a fehérje nagyon fontos a táplálkozásban, hiszen a szervezetünk nem tudja pótolni másból, ha nem visszük be. Okosan kell tehát ezt is, egyik véglet sem jó. Nézzük, mennyit, miből és hogyan jó fogyasztani. Dr. Bajnok Éva endokrinológus cikke.

2022.06.13. Olvass tovább
A sztárvilágból érkező fogyókúrás tanácsok 90 százaléka helytelen!
A sztárvilágból érkező fogyókúrás tanácsok 90 százaléka helytelen!

Közeleg a bikiniszezon, a sztárvilág pedig lázasan készül rá. Nem kell aggódni, hamarosan ellepi a sajtót a hír-tsunami a szenzációs fogyásokról és az újabbnál újabb csodálatos módszerekről – orvosként pedig a fejünket fogjuk vagy a szemünket forgatjuk. És készülünk az őszre, amikor a praxisunk megtelik páciensekkel, akiknek felborult anyagcseréjük, ingadozik a vércukorszintjük vagy éppen egy kialakulóban lévő étkezési zavarral küzdenek.

2022.05.23. Olvass tovább
Ön elavult böngészőt használ! A jobb felhasználói élmény érdekében kérjük, frissítse böngészőjét.   Értettem